Het vakantiegevoel vasthouden begint met een goede voorbereiding

Zeker als je een burn-out hebt gehad, is een vakantie een belangrijk moment om weer op te laden. Als je voldoende hersteld bent van je burn-out lukt dat over het algemeen wel. De kunst is na de vakantie het vakantiegevoel vast te houden, zodat je de ontspanning die je in de vakantie hebt ervaren langer meeneemt. Een goede voorbereiding kan daarbij helpen. Ik deel de tips nu alvast, voordat je op vakantie gaat, zodat jij nog tijd hebt om je vakantie goed voor te bereiden.

Vijf tips om het vakantiegevoel vast te houden

Tip 1: Doe alsof je nog niet begonnen bent

De snelste manier om het vakantiegevoel kwijt te raken is een enorme berg werk en overvolle inbox bij terugkomst op kantoor. Met een goede out-of-office melding kan je hier wel iets aan doen, maar helemaal te voorkomen is het natuurlijk niet. Wat in ieder geval werkt is na je vakantie je agenda te blokken (en te doen alsof je nog met vakantie bent). In die tijd kun je achterstanden wegwerken en er weer rustig inkomen. Je kunt daarna weer veel productiever aan nieuwe taken beginnen. Je out-of-office melding laat je ook nog een paar dagen langer aan staan.

Tip 2: Plan alvast relax momenten voor na je vakantie in

Het gevaar dat je na je vakantie weer zonder blikken of blozen in de ratrace stapt is levensgroot, ook al had je tijdens je vakantie nog zo voorgenomen dat je dat niet zou doen. Plan dus alvast ontspannen momenten in voor na de vakantie. Een etentje met vrienden, een borrel met collega’s, een fijne wandeling in de natuur. Al die dingen waarvan je kunt ontspannen, maar die er vaak bij inschieten omdat het zo druk is. Door ze nu al in te plannen, weet je dat niet alleen de vakantie er is om te ontspannen, maar dat je die ontspanning ook in het dagelijks leven kunt inbouwen.

Tip 3: Verplaats je leven naar buiten

Tijdens de vakantie is het zo vanzelfsprekend. Buiten ontbijten, lunchen en dineren, een avondwandeling maken, wandelend een broodje halen bij de bakker. Probeer dit na thuiskomst ook vast te houden zolang het weer meewerkt. Je zal merken dat je meer ontspanning ervaart door het buiten zijn.

Tip 4: Neem de geur en smaak van je vakantie mee naar huis

Geur is zo’n krachtig middel om weer bij je herinneringen te komen. We kennen allemaal het boek ‘a la recherche du temps perdu’ van Marcel Proust (alhoewel ik dat ook niet gelezen heb), waarin Proust via de smaak van madeleines en oranjebloesemthee weer terug gebracht wordt naar zijn jeugd, en zijn tante Leonie. Reuk en smaak staan rechtstreeks in verbinding met het hersencentrum van het langetermijngeheugen. Dat verklaart waarom deze zintuigen zo goed onze herinneringen kunnen oproepen.
Koop dus op je vakantieadres een andere doucheschuim en neem daarvan een grote voorraad mee naar huis, zodat je onder de douche weer even teruggevoerd wordt naar die heerlijke vakantie. Of kook met de kruiden die in jouw vakantiestreek groeiden.

Tip 5: Neem een bosbad

En de laatste tip: neem een bosbad. Er wordt wel gezegd dat een bosbad van drie uur gelijk staat aan een vakantie van twee weken. Door de diepe ontspanning die je ervaart wordt het niveau van stresshormonen verlaagd, je bloeddruk gaat naar beneden en je komt helemaal tot rust. Precies wat er in de vakantie ook gebeurt.
En omdat je niet het hele jaar door op vakantie kunt zijn, is dit wel een heel slimme manier om aan je gezondheid te werken, zonder dat het als werken voelt. In een bosbad wordt je helemaal ontzorgd door de bosbadgids, en hoef je zelf nergens aan te denken. Een beetje als een all-inclusive vakantie, maar dan leuker šŸ™‚

Wil je ook het vakantiegevoel vasthouden?

Meld je dan aan voor het ‘houd het vakantiegevoel vast‘ bosbad traject dat start op 17 september. Drie keer bosbaden op verschillende mooie plekken in de regio Rotterdam, om ervoor te zorgen dat je ontspannen naar je volgende vakantie toe gaat.